En ny fråga som ofta dyker upp: nagelförlängning på en 10-åring.

Tyvärr är svaret: Nej!

Jag utför inte nagelförlängning på barn under 14 år.

Anledningen är inte att det “inte går”, utan att barns naglar har en helt annan struktur, de är tunnare, mer flexibla och känsligare. Förberedelsen, materialet samt borttagningen kan därför skada den naturliga nageln.

Vid olycka eller trauma kan även en vuxens egen nagel släppa eller lossna helt, då kan man föreställa sig vad som kan hända med ett barns ännu känsligare nagel. Därför är det extra viktigt att förstå riskerna. Borttagning av material ska alltid göras av en utbildad yrkesperson, aldrig hemma.

För mig är mina kunders – särskilt barns – hälsa alltid prioritet. Jag värnar också om min yrkesmässiga trovärdighet, och vill inte erbjuda behandlingar som kan orsaka problem på längre sikt.

Det jag däremot gärna erbjuder till yngre kunder:
– klassisk nagellackning
– gellack på korta, naturliga naglar (i begränsad omfattning, med skriftligt föräldrasamtycke där föräldern ansvarar efter besöket)
– dekorationer: stenar, glitter, mönster

För ett speciellt tillfälle är detta både ett vackert och säkert alternativ 

Tack för er förståelse och ert förtroende, 
Brigitta